Rabu, 07 Agustus 2013

Ada Cinta Di Penghujung Ramadhan..

7 Agustus 2013
Oleh : Mohamad Khaidir


Penghujung Ramadhan.. Prihatinlah dengan diri yang tak jua dekat dengan Allah sejengkal pun.. Tangisilah pribadi yang tak terampuni..

Penghujung Ramadhan.. Tanyakan Kabar Iman yang tak kunjung membaik.. Diagnosa setiap penyakit hati yang tak tertawar oleh Ramadhan..

Penghujung Ramadhan.. Apakah getar hati kita banyak karena Allah atau selainNya.. Apakah akhlaq tercerahkan atau semakin gulita..

Penghujung Ramadhan.. Adakah khilaf sesama yang tak tersadar.. Adakah lalai yang tak jua menyadar..

Penghujung Ramadhan.. Motivasi seperti apalagi agar engkau bersedekah ekstrim.. Padahal yang kau infaqkan tak lebih dari kertas berrim-rim..

Penghujung Ramadhan.. Bertambahkah kuantitas mad'u yang mendapat hidayah.. Atau diri tak tercerahkan adakah..

Penghujung Ramadhan.. Interaksi dan bincang mesra dengan Rabb semakin rutinkah.. Atau kesombongan pribadi mengakar serakah..

Penghujung Ramadhan.. Apakah ketidak-idealan kondisi membuat semakin cinta Ummat.. Atau kebathilan dan kemaksiatan semakin melumat..

Penghujung Ramadhan.. Bilakah teman sejati hanyalah 'amal.. Adakah ia hablur karena disorientasi dan hangus akan riya'..

Penghujung Ramadhan.. Kecewakah karena senyum tak terbalas.. Mengapa tak kecewa saat syukur tak cukup untuk membalas..

Penghujung Ramadhan.. Apakah 'Allah Ghayatuna' telah dipahami dan diamalkan.. Atau lebih memahami hiruk pikuk puji yang ternyata caci..

Penghujung Ramadhan.. Apakah konsekuensi Tauhid terwujud dalam karya nyata yang mencengangkan kata-kata..Atau sekedar retorika yang terbata-bata..

Penghujung Ramadhan.. Apakah spiritual dan ritual telah menjadi aspek ibadah yang komprehensif.. Atau malah menjadi disorientasi yang masif..

Penghujung Ramadhan.. Sudahkah mencintai sunnah seperti cinta dunia.. Atau materi telah mempengaruhi perasaan menggebu-gebu yang sia-sia..

Penghujung Ramadhan..Apakah Ramadhan telah membuatmu sabar,jujur,disiplin,&peka..Atau malah membuatmu bangga akan sedikit amal me-reka-reka..

Penghujung Ramadhan.. Sudahkan Qur'an menjadi bacaan harian.. Atau malah menjadi pajangan berdebu yang indah nian..

Penghujung Ramadhan.. Apakah makna Taqwa terselami dengan acti-ON.. Ataukah taqwa sekedar kata-kata tanpa move-ON.. :)

Penghujung Ramadhan.. Bilakah maut menjemput dengan segera.. Akankah kita siap sedia dengan amal shaleh tanpa perkara..

Penghujung Ramadhan.. Bilakah semangat Ramadhan terjaga di Bulan lain.. Apakah amalan tetap konsisten meski tak semerdu suara Fatin..

Penghujung Ramadhan..Merindu Ramadhan..Ingin bertemu lagi..Semoga Cinta Allah&Rasul yang melebihi Cinta diri sendiri kembali mempertemukan..

Penulis Adalah Ketua Umum Forum Pemuda Kreatif Kota Palu (FPKP), Trainer di GEMPITA Kemenpora RI, Staf di DPRD Provinsi Sulawesi Tengah.

 

0 komentar:

http://www.resepkuekeringku.com/2014/11/resep-donat-empuk-ala-dunkin-donut.html http://www.resepkuekeringku.com/2015/03/resep-kue-cubit-coklat-enak-dan-sederhana.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/10/resep-donat-kentang-empuk-lembut-dan-enak.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/07/resep-es-krim-goreng-coklat-kriuk-mudah-dan-sederhana-dengan-saus-strawberry.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/06/resep-kue-es-krim-goreng-enak-dan-mudah.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/09/resep-bolu-karamel-panggang-sarang-semut-lembut.html

Posting Komentar